Aan de ene kant is het heerlijk om weer tussen de mensen te zijn en samen te kunnen werken op één werkplek. Anderzijds weten we, mede dankzij corona, dat het ook wel eens prettig kan zijn om ongestoord vanuit huis door te kunnen werken. De gouden combi? Hybride werken!
Maar als iedereen hybride gaat werken, is dat nog niet zo gemakkelijk als je denkt. Voor je het weet gaat het zijn doel voorbij omdat je elkaar continu misloopt en de onderlinge communicatie er niet op ingericht is. Daarom geven wij een paar handige tips voor een optimale hybride samenwerking.
Maak samen met collega’s een (thuis)werkschema
Om zo effectief mogelijk hybride te kunnen werken, is het aan te raden te werken met een werkschema. Spreek van te voren af op welke dagen je gezamenlijke meetings organiseert en projecten inplant waarbij samenwerking van belang is. Zorg ervoor dat je die dagen gebruikt om met je team of betrokken collega’s op het werk te zijn. De andere dagen kun je gebruiken om in alle rust thuis projecten af te ronden. Zo voorkom je dat je elkaar nét misloopt en daardoor juist minder goed samen kunt werken.
Schep duidelijke verwachtingen en maak afspraken
Nu je op minstens twee werkplekken werkt, is het nóg belangrijker om geschreven en ongeschreven regels met elkaar af te stemmen. Welke afspraken maak je bijvoorbeeld rondom cameragebruik? Maar spreek ook af op welke manier je met elkaar communiceert. Gebruik Teams of Zoom bijvoorbeeld voor korte vragen en zet de mail in voor grotere opdrachten of vragen die uitleg behoeven. Spreek ook samen af waar je documenten bewaart en hoe je informatie met elkaar deelt.
Werk bijvoorbeeld met een mappenstructuur waarbij je kleurtags aan documenten hangt, stuur documenten door via de mail of werk via een cloud-omgeving. Zolang het maar duidelijk is wat je van elkaar verwacht, kan hybride prima werken.
Respecteer elkaar
Misschien wel de belangrijkste tip voor een succesvolle hybride samenwerking is respect hebben voor elkaar. Denk niet in ‘wij’ en ‘zij’, maar in ‘samen’. Of je nu thuis werkt of op een andere werkplek, uiteindelijk is het een gezamenlijk doel om het beste voor je organisatie te bereiken. Zorg ervoor dat je goed met elkaar blijft praten en dat je begrip voor elkaar hebt. Ook al werkt iemand op een andere manier dan jij en komt dit juist nu heel duidelijk naar boven. Door respect voor elkaar te tonen, creëer je een succesvolle hybride samenwerking voor iedereen.