Werk jij al langere tijd thuis? Aan langdurig op afstand werken zijn risico’s verbonden. Voor werkgevers is het belangrijk je bewust te zijn van deze risico’s, ze bespreekbaar te maken en maatregelen te treffen om deze te minimaliseren.
Gebrek aan sociale contacten
Eén van de meest gehoorde klachten van mensen die langere tijd thuiswerken of voor wie thuiswerken niet de eigen keuze is, is het gebrek aan sociale contacten en een verlies van verbondenheid. Sommige mensen ervaren zelfs een behoorlijke mate van sociale isolatie. Ze kunnen zich eenzaam voelen en zelfs emotionele klachten ervaren, zoals somberheid of neerslachtigheid.
Sociale steun van collega’s en de leidinggevende is een belangrijke energiebron in het werk. Sociale steun houdt verschillende dingen in. Het is de waardering die je krijgt van je leidinggevende, maar ook de hulp die een collega aanbiedt als je met een probleem worstelt. Het is de gezelligheid die mensen op de werkplek ervaren.
De oplossing is te zoeken in nieuwe technologieën. Blijf verbonden door gebruik te maken van alternatieve communicatiemiddelen, zoals videobellen voor vergaderingen en WhatsApp-groepen.
Vervaagde grens tussen werk en privé
Door thuiswerken vervaagt de grens tussen werk en privé. Dit noemen we “blurring”. Er kan geen psychologische afstand worden genomen van werk en privé verliest de functie van rust en herstel.
Het continue ‘aanstaan’ zorgt ervoor dat werknemers geen afstand krijgen van het werk. Het hoofd blijft alert en het lijf blijft stresshormonen produceren. Dit kan zelfs de nachtrust verstoren.
Blurring is te voorkomen door scherp de grens te trekken wanneer en waar je werkt. Neem het werk niet mee naar de plek waar je ontspant.
Overcompenseren
Door thuiswerken neemt de zichtbaarheid van het werk af. Werknemers zijn niet meer 8 uur fysiek aanwezig. Dat kan bevrijdend voelen, doordat werknemers hun eigen tijd kunnen indelen, maar heeft ook een keerzijde. Als een werknemer thuis de laptop om 17.00 uur dichtklapt, is er niemand die heeft gezien dat hij werkelijk een volle dag heeft gewerkt. Niemand wil gezien worden als iemand die er de kantjes vanaf loopt, waardoor mensen snel geneigd zijn meer uren te werken. Dit kan soms extreme vormen aannemen, wanneer werknemers elkaar tot laat in de avond bellen en mailen, waardoor de werk-privébalans verder onder druk komt.
De oplossing ligt vooral bij leidinggevenden. Spreek met werknemers af wanneer ze bereikbaar zijn voor elkaar en wanneer ze beschikbaar zijn voor werk. Wees duidelijk over de verwachtingen en ook over wanneer er niet wordt gewerkt en wanneer het werk erop zit.